Tuesday, September 13, 2005

Filmvisning

Alla grupper visade sina 3 minuters uncut-filmer, filmade i en fast vinkel och utan redigering. Det var förvånadsvärt spännande, och jag märkte tydligt hur mycket mer medveten om olika beståddelar och detaljer man blir av att se en händelse på film, som observatör, och hur det går att finna intressanta fakta stort sett överallt. Trots att jag vet begränsningen som getts för oppgaven så förväntar jag en story - och jag får det..

OSLO S
Kamera på sopkorg. Människor på resa, alla verkar omedvetna om att de blir filmade, mer eller mindre packning. Förvånadsvärt liten stressfaktor, är det bara jag som nästan alltid missar tåg/flyg när jag skall på resa? Fascinerande att se hur alla människor som går förbi drivs av sin egen rytm, att allas individuella rytm bidrar till en större helhet, ett myller som liknar kaos men kontrolleras av individer. Och att de alla är på väg, att det vi ser bara är en bråkdel av en okänd story som skulle kunna visas om vi följde med dem.

TANDLÄKARE BARBARA (min grupps film)
Vinkel snett bakifrå ger en något avpersonifierad bild av förhållande tandläkare/patient, sammanlikar det mer med en operation. Jag tycker det är intressant att se en scen som man vet man varit med om men aldrig sett utifrån. Vi pratar en del om tandläkarskräck på väg till kliniken, kanske blir jag påverkad av det, men tycker att det ser mer skrämmande ut som observatör än som deltagande patient. Speciellt när 4 händer skall ned i munnen för att kila fast ett plastskydd mellan tänderna. Koversationen mellan läkare och patient blir tydlig, lugnande och informativ. Saknar ändå att bli kvar lite till, intervjua, fråga mer..

BUSSKUR
Högt grodperspektiv, fyra mäniskor som väntar på bussen och de små yanser i deras rörelser som avslöjar innbördes relation i gruppen (bara två käner varandra). Filmen får oss att diskutera kökultur i england, spanien samt ett väldigt intressant exempel på Cuba där de redan köande tilldelar den nyankomna ett könummer. Kö vid av/på-stigning vid båtarna på Aker brygge. Samma fenomen som när man skall av tåget; man byter roll och ganska kraftigt perspektiv beroende på vilken sida tågdörren man står. Skumt egentligen. Exempel från Valdresexpressen visar vikten av att kunna kulturen att vifta med handen om man skall med bussen. Har själv upplevt att lokala skick gärna efterlevs benhårt ute på landet, kanske med målet att faktiskt skilja "oss" som vet hur man gör, som kommer härifrån, som.. (tänker plötsligt på "To Belong" med Iggy Pop) från de som inte vet. Kultur kan brukas brutalt.

OSLO CITY
Svängdörrar, perspektivet matar folk in/spyr dem ut. Dörrarna styr tempot på ett maskinaktigt vis. Ljudet av bråkdelen av ett samtal som svishar förbi ger filmen vinkling - ett fokus. Centret som mötesplats, ungdomsklubb. Koppling till italienarnas piazza. Diskussion runt köpcenter, upplevelsesvärld, önskade kunder, bieffekter, målgrupp, karaktärsskillnad köpcenter imellan.

BARNEHAGE
Försök att filma naturligt lekande barn. Intressant att se de klart olika individernas reaktion på kameran, på vad som förväntas av dem (lek), och deras roller sinsemellan. Fyra gutter. Mest utmärkande är en ledarskickelse av en clown som styr med exalterad babyröst, samt en reserverat tillbakadragen typ som uppmärksamt studerar filmarna väl så mycket som de i sin tur gör honom. En konstruerad situation avslöjar ändå klara mönster. Diskussion om pedagogiskt kontrollerad miljö och barnehagekonservatism.

NY OPPGAVE
Metoder för filmning
1. observera
2. delta - intervjua, porträttera

Välja kutur genom att eliminera möjligheter.
Cultural scene - information som delas av mer än två människor, som förklaras av en innanförstående person, som beskriver en eller flera aspekter av situationen inte dess helhet.
Social situation - kan observeras av en utomstående person.

Viktigt att tänka på när man fimar; att vinkel och utsnitt bestämmer fokus i filmen, och vilken story som förtälles. Samma scen kan ge upphov till många olika historier.

PORTRÄTTFILM av en person, kan vara en vi känner. Be personen välja ett objekt - förtälla en historia, hur den brukas, minnen, beskrivelse på deras premisser. Börja på scratch och se informanten som en lärare. Försök finna informantens "tacit knowledge", dvs kunskap denne har men inte är medveten om. Det som folk aldrig kommer att upplysa dig om, det som alla är eniga om i det stilla, outtalat. Det som man må ställa dumma/självklara frågor om för att få reda på. Tacit kowledge kan innebära problem när man studerar sin egen kultur/miljö/samfund. Filmen skall vara 3-7 min, kan bruka klipp.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home